Sübh şəfəqi “ Ey işıqlar, sizi çağıra biləydim…“ (Anri de Sent Ekzüperi)
Doğan günəş
Və ya
Gələcək günün sorağında
Çovğun… sazaq… iliyə işləyən şaxta… Görəsən, bunların səsimi daha güclüdür, rəngimi daha qabarıqdır, ya ki dadı-tamı unudulmazdır onunla toqquşmaq qismətinə yazılan insan övladı üçün…onun bu zərbələrə tuş gələn çarəsiz qəlbi üçün…Hə…öz-özlüyündə mürəkkəb olan bu sualın öz yollarını da çovğunun, sazağın səsi elə bürümüş ki, o, gözünü açıb çox uzaqlarda heç bir şaxtaya, tufana əhəmiyyət vermədən, bəlkə də heç görmədən göz vuran dan ulduzuna baxıb, onun işığını qəlbində yeganə isti bir bucaq tək yerləşdirmək haləti ilə irəliləməkdən məhrumdur. Hələ bu sualın nə özünü, nə onu doğurmuş səbəbin və onu bu tufanla üzləşdirərək irəliyə aparan məqsədin adını, dadını, məğzini, mənasını bilmək həddində, iqtidarında olmayan balaca bir işıq seli - sel onun özündən xəbərsiz mahiyyətində idi - hər şeydən, hətta özündən belə - xəbərsizcəsinə irəliləməkdə idi. Bu, olduqca təbii idi. Axı ona müqavimət edən amillər həm də onu gücləndirir, təpərli edirdi. Bəs hələ o uzaq üfüqdə parlayan dan ulduzunu demirəm. Bu balaca işıq damlasının o dan ulduzundan xəbəri yoxsa da, o ulduzun bu zərrəcikdən yaxşı xəbəri vardı. Axı bu damlanın mahiyyətində gizlənmiş işıq həmin dan ulduzunun kiçicik payı, zərrəsiydi…
…Dan üzünün sökülməsinə bir udumluq Tanrı nəfəsi qədər vaxt qalmışdı hələ ki… Ətrafı cingilti ilə kəsən sazaq, kiçicik işıq damlamızın ağlamaq, sızlamaq belə yadına düşməyən bir cüt pəjmürdəhal gözlərinin yaşını iddialı təəccübü ilə dondurmuş çovğun ətrafda bir hay-küy qoparmışdı kı…Sanki incidən deyil, incidilən imiş kimi…Nə olsun ki…Ey gücü zəifliyində olan qoluzorlu, sənin zorun həddini aşmış əməlindədir. Fəqət mahiyyətində elə bir qorxu-filan yox. Qarşındakı da səni necə varsansa, eləcə də görür və sənə qarşı də güc göstərməyə sövq-təbii hazırdır. Buna görə də sən heç zaman güclü ola bilməzsən. Çünki sənin gücün sənə müqabil güc, müqavimət, daha möhkəm sipər, qarşıdurma yaradır. Ancaq o ulduz - uzaq üfüqdə dostcasına, sakitcə, əmin-arxayın göz vuran o dan ulduzunun gücü mahiyyətində, məğzindədir. Hələ kiçicik işıq damlamız səni - bıçaq təki kəsən nəfəsini yararaq ona - dan ulduzuna yaxınlaşdıqca, daha mülayimləşir, daha həzinləşir, hətta parıltısı da az-az artır deyəsən. Əlbəttə bütün bunlar onun özündən xəbərsiz baş verdiyindən bütün bunların fərqində də deyildir, şübhəsiz. Yolu səhərədir bu damlamızın…Gələcək günə aparası səhərə…
Biz də bu işığın müşayiəti ilə həmin o gələcəyə bələd olmaq niyyətindəyik. Bələdçimiz isə o gələcək günün sevdası olan Sevda İbrahimovadır. O Sevda ki, hələ kiçik olan damlamızın zər şəfəqidir… O Sevda ki, əsrin dörddə üçünə yaxın bir vaxtdır ki, qəlbinə çökmüş o işığı nəinki sönməyə qoymamiş, hətta onu qəlbinin tumarlarıyla möhkəmlədərək öz könül musiqilərinə çevirmiş, oradan isə ümmansız, sərhəd tanımayan musiqi dünyasına ərməğan etmişdir. Və cəmi Mirzə İbrahimovsevərlər inanırlar ki, dəyərli, bitkin müsiqili könüllər var olduqca, bu şəfəqlər onların da iç dünyalarında öz tərcümanını tapmış olacaqdır. Axı bunun ilk ladları görün öz köklərini haradan alır, haradan rişələnir…
Könül dünyasının pıçıltıları
və ya
Qələmin melodiyası… - İlk olaraq M. İbrahimov sizin üçün kim idi? Onu necə xarakterizə edərdiniz?
Qəlbində hazır saf ümmanlar, dopdolu dərin-dərin dəryalar, elə bu qəlbin səmasında da ulduzlar səpili əsrarəngiz naxışlı çeşid-çeşid gözəlliklər, saplağından incədən-incə asılmış düzüm-düzüm çiçəklər və bütün bu qəlb dünyasının zərifyanə, xəfif hökmü gəzən bir qətiyyətlə dilləndi Sevda xanım:
- Mənim üçün atam, əlbəttə ki, ilk olaraq başımın tacı, canım-ciyərim, böyüyüm, həmişə qəlbimdə yaşayan bir insandır. Onun içində böyük xəzinə yatırdı. İstənilən mövzuda onunla saatlarla söhbət etmək olardı. İnanılmaz dərəcədə ensiklopedik biliyə malik bir insan olub.
…Mirzə müəllim haqqında yazılmlş xatirələrdən də məlum edirik ki, o, hərtərəfli geniş savada, dünyagörüşünə malik bir şəxsiyyət, ziyalı olmuşdu. Hələ onun musiqi duyumunu demirəm…Hərdən onu yaxından tanıyanlara maraqlı gəlirmiş ki, xüsusi musiqi savadı olmayan bu insan necə böyük musiqişünaslıq gəzdirirdi özündə. Deyilənlərə görə, o həmişə belə olmuşdu. Çox qəribədir ki, o niyə musiqiçi olmamışdı. Ya bu musiqiyə olan meyl, bacarıq elə əsl ədəbiyyatdan, ədəbiyyat isə onun müşahidəçilik qabiliyyətini birə üç qat artıran bitməz-tükənməz iztirablarından yararlanmışdı. Nə bilmək olar? Bəlkə də əksinə… Hər halda onun dəryalardan dərin qəlbində ədəbiyyatla musiqinin çox məhrəm, doğma, çulğalaşmış əzaları düyünlənmişdi. Mirzə müəllimi nə musiqisiz, nə də ədəbiyyatsız təsəvvür etmək mümkün deyildi. Həm də Sevda xanımın musiqiyə gəlməsində onun ana babası Qurban Pirimov və anası Sara xanımla yanaşı Mirzə müəllimin də əsaslı rolu olmuşdu. Buna görə də Sevda xanım həmişə onları minnətdarlıq hissi ilə yad edib və etməkdədir.
Sevda xanım o anları belə xatırlayır: - …Mən şüurlu həyata qədəm qoyduğum gündən üzübəri dərk edirəm ki, musiqisiz, ədəbiyyatsız həyat olmadığı kimi, həyatdan məhrum musiqinin, ədəbiyyatın da varlığı mümkünsüzdür. Musiqi və ədəbiyyat həyatın ruhu, qəlbi, onları yaradan, yaşadan, var edən bir Tanrı məhəbbətidir. Məhəbbətsiz ruh, qəlb soyuq məzar olduğu kimi, ruhsuz, qəlbsiz həyatın mövcudluğu da kimsəyə gərək olmayan bir heçlikdir. Mənim atam isə bunları tam bütöv, bitkin şəkildə mahiyyətində gəzdirir, yaradıcılığına gur işıq seli kimi yayır, bununla da istər həyatını, istərsə də yaradıcılığını rövnəqləndirmiş olurdu. Belə bir insanın, şəxsiyyətin varlığı isə tez-tez rast gəlinən xoşbəxtlik deyil. Onun haqqında danışmaqla qurtarmaz. Onun şəxsiyyəti, yaradıcılığı barəsində cild-cild kitablara sığmayan tədqiqat işləri aparmaq olar. O, həqiqətən də bitkin, kamil bir şəxsiyyət idi. Belə bir bütövlüyün əsl səbəbı isə onun güclü iradəyə, iti zəkaya və gələcəyə olan inamlı hisslərə malik olmasında idi.
Bəli, həqiqətən də aclıq, səfalət girdabından qurtulmaq üçün qürbətə düşərək yerlə-göy arasında tam tək-tənha qalan körpə bir uşağın acı taleyi başdan-başa məhrumiyyət, fəlakət deyildimi?.. Hər anında, kiçicik qəlbinin hər bir döyüntüsündə min dəfələrlə duyduğu qorxu, həyəcan, ayaq üstə qala bilmək üçün bir kimsəyə arxalanmayası həniri, - əslində hənirsizliyi - onda polad kimi möhkəm məsuliyyət, bu məsuliyyətdən doğan dəyişməz, sərt intizam formalaşdırmışdı zaman-zaman onun mahiyyətində - qanında, ruhunda. Məhz bu məsuliyyət, bu intizam da onu yaşatdı, ərsəyə gətirdi, səsi bəşəriyyəti tutan, bəlkə də onun fövqünü aşan əzəmətli bir şəxsiyyətə çevirdi. Ədəbiyyatımız var olduqca və deməli dünyamız durduqca bu sənətkarın yaşayacaq hər bir kəlməsi, ifadəsi belə neçə-neçə alimin tədqiqat obyekti, məqsədinə aparası məram bucağı olacaqdır.
- Mirzə müəllimin Sevda xanımın həyatında oynadığı rol, tutduğu yer. Bu daha çox ata kimi ölçülürdü, ya xalqının yazıçısı kimi?
- Ümumiyyətlə, atam, anam və babam mənim həyatımın özü idi. Hər bir addımımda mən onların sevgisini, dəstəyini, diqqətini hiss edirdim. İndinin özündə isə daha çox hiss edirəm. Atamın bütün qəlbini xalqına, elinə olan məhəbbəti tutduğundan, o elə bütün həyatı boyu xalqın yazıçısı olaraq var idi. Tanrı onu belə yaratmışdı. Ancaq o bizim üçün - mən, Aydın qardaşım və Solmaz bacım üçün ən böyük hərflərlə yazılmış “ATA” idi. O mənim bütöv həyatımın əsas qayəsi, nuru, günəşi idi. İndi də elə olaraq qalır. İndi də mən onu daim yanımda hiss edirəm - bir işıq kimi, süzülən nur seli kimi…
- Uşaqlığınızı necə xatırlayırsınız? O illərdən xatirinizdə yaşatdığınız hadisə…
- Mən, qardaşım və bacım bütöv, zəngin, xoşbəxt bir uşaqlıq yaşamışıq. Əlbəttə bu zənginlik, xoşbəxtlik ancaq mənəvi dünyamızı rövnəqləndirən amillər üzərində qurulmuşdu. Bəli, Xəqani-19 bizim xoşbəxt uşaqlığımızın, ata-anamın isə nağıllara bənzər həyatının beşiyi, şahidi olan ünvan idi. Azərbaycanın o zamankı rəhbəri M.Bağırov atamın “Həyat” pyesinin uğurlu premyerasından sonra ona bu ünvanda mənzil ayrılmasına sərəncam vermişdi. Anam Sara xanım 1938-ci ildə bu evə gəlin köçmüşdü. Bir neçə ildən sonra atama daha geniş otaqları olan mənzil verilməli idi. Lakin anam buradan köçmək istəməmiş və demişdi: “Mən bu evə gəlin gəlmişəm və yalnız cənazəm bu evdən çıxacaqdır.” Beləliklə, biz uzun illər bizi xoşbəxt edən bu ünvanda, çox gözəl, layiqli, ziyalı, zəngin mənəviyyatlı insanlar olan qonşularımızla birgə yaşamışıq. O gün olmazdı ki, evimizdən musiqi, tar, kaman səsi, klassiklərimizin, dəyərli müasirlərimizin əsərlərindən, şeirlərindən parçalar eşidilməsin. Bacı qardaşımla mən hər gün, hər an daha nə isə yeni, gözəl, dəyərli bir kəlmə və ya musiqi eşidir, əlbət ki, bunları da mahiyyətimizə, ruhumuza hopdururduq. Elə bil indi də bu evdə yaşamış böyük şəxsiyyətlərin sənət dolu qəlblərinin döyüntüsünü eşidirəm. Əlbəttə, o şəxsiyyəytlərlə ünsiyyətdə olmaq böyük xoşbəxtlik idi…
- Atanız əhatəsində olduğu ədəbi mühitindən söz açırdımı? Ümumiyyətlə, iş söhbətləri evə ayaq açırdımı?
- Qətyyən. Atam anamın köməyilə evdə, ailədə elə bir mühit yaratmışdı ki, bu, ancaq bizim mədəni, ali dərəcəli tərbiyəmizə xidmət edirdi. Ailəmiz dedi-qodu, qeybət, şikayət nədir, bilməzdi. Valideyinlərimin hər ikisi o qədər daxilən zəngin, kamil, savadlı, eyni zamanda Allaha bağlı insanlar idilər ki, həyatımız, evimiz başdan-başa onların işığına, nuruna bələnmişdi.
…Təsadüfi deyil ki, Q.Pirimov kimi bir sənətkarın qızı olan Sara xanımın özü də ali təhsilli musiqiçi olmasına baxmayaraq bütün həyatını ailəsinə həsr etmiş və bundan xüsusi zövq və qürur hissi keçirmişdi…
Konkret şəxsiyyət
Və ya
Həyatımızın Mirzəsi… …Bəli, məhz konkret şəxsiyyət prinsipləri ilə cilalanmış bu nurlu qəlb sahibinin keçdiyi bütün həyat yolu, elə bu qəlbindən də süzülüb gələn hikmətli əsərləri onu o dövrdən üzübəri olan bir nəslin böyük mənalı mirzəsi etmişdir.
- Elə bir gözəl, alicənab atanın, ləyaqətli ananın övladı olan Sevda xanımın mühitindən götürdüyü əsas cəhət…
- Əlbəttə ki, səmimiliyim və zəhmətkeşliyim. Atam həmişə deyərdi: “Ən gözəl, ən böyük səadət elə yaradıcılıqdır. Sən yaz. Həm də gözləmə ki, onu ifa etsinlər. Əsas odur ki, vicdanla, ürəklə yazıb-yaradasan. Darıxma, vaxt gələr ifa olunar. İnsana qalan, elə insandan da qalan məhz onun yaradıcılığı, işidir.” Onun özü də necə yorğun, hətta xəstə olduğu zamanlarda belə işindən, yaradıcılığından qalmırdı. Və yazı masasının arxasından duranda artıq onun simasında nə yorğunluqdan, nə də xəstəlikdən əsər-əıamət qalmırdı. Anam isə pərvanə kimi atam və biz övladlarının başına dolanardı.
- Bəs Mirzə müəllim sizi həyata hazırlayırdımı? Ya bunu şəxsi təcrübənizin öhdəsinə buraxmışdı…
- Elə Mirzə müəllimin hər bir hərəkəti - istər bizə, istər anama, istərsə də dostlarımıza aid - onlar isə həm sədaqətli, həm də ləyaqətli insanlar idi - olan davranışı, münasibəti əsl örnək, yüz sözdən, nəsihətdən təsirli olan nümunə, dərs idi. Biz övladlarda bu davranışı, mədəniyyəti zaman-zaman qanımıza, ruhumuza hopduraraq mənəviyyatımıza daxil edirdik.
- Şəxsi və ya ictimai həyatla bağlı seçiminizdə onun məsləhəti olurdumu?- Əlbəttə ki, onun fikri bizim üçün çox vacib və əhəmiyyətli idi.
…Bu, əlbəttə ki, təbii idi. Axı Mirzə müəllim dünyağörmüş, hər cür əzab-əziyyətə qatlaşaraq öz gücünə inanan bir insan olmuşdu. Onun əməlləri ilə təlqin etdiyi yüksək alicənablıq hissi bütün dövrlər üçün gərəkli idi. Buna görə də hər zamanın öz hökmü olsa da, Mirzə müəllimin mayasını, gücünü böyük, dərin təcrübədən alan fikirləri, davranışı, insanlara yanaşma tərzi bütün zamanların fövqündə duran müqəddəs amillərə söykənmiş bəşəri prinsiplərə əsaslanırdı. Belə konkret, dürüst xüsusiyyətləri də onu sevənlər arasında birmənalı olaraq qəbul edilirdi. Elə övladlarının da məhz belə bir atadan aldıqları tərbiyənin, mədəniyyətin özülü üzərində yaşamaqları, şübhəsiz ki, elə indi də onlarla hesablaşmasını sübut edir. Mübahisə isə yox, mən sadəcə qəlbimlə atamın fikrini, məni narahat edən hər hansı məsələ ilə bağlı münasibətini hiss edir və onu birmənalı şəkildə qəbul edirəm. Çünki mənim qanım, canım, əzalarım onunla nəfəs alır, onun ruhundan güc alır.
“ Qəlbimə düşən işıq”
Və ya
“ O həmişə mənimlədir” - Atalı həyatınız sizə nəyi aşılayıb, öyrədib?- İlk növbədə dürüstlüyü, vicdanlı, əqidəli olmağı. Bizim evimiz dedi-qodudan, qeybətdən uzaq bir ocaq idi. Bir daha qeyd edim ki, valideyinlərimiz mənəviyyat, intizam məsələləri barədə bizlə söhbətlər etməzdilər. Onlar, sadəcə,yüksək, nümunəvi davranışları və ailədə yaratdıqları təmiz ab-hava ilə bizim daxilimizdə yaşayırlar.
- O illərə qayıdıb nəyisə götürmək mümkün olsa idi, Sevda xanım ilk öncə nəyi seçərdi?- O illər, atalı-analı günlərim mənim qəlbimdə gözəl, unudulmaz xatirə kimi yaşayır.
- İndiyə qədər nəyi unutmaq çətindir Sevda xanım üçün?
- Atam, ən müqəddəs, əziz varlıq bildiyi anamı itirəndən sonra qəlbinə bir də Qarabağ dərdi vuruldu. Heyiflər olsun ki, o, bu ağır problemlə də dünyasını dəyişdi.
- Keçmişlə mükaliməniz tez-tezmi olur? Bu daxili mükalimədə o dövrün daha hansı ziyalıları, sənətkarları iştirak edir?
- Bütün ata-analı həyatımın hər bir vurğusu daim qəlbimdə, əksləri gözlərim önündədir. O dövrün bir çox ziyalı insanları, gözəl yazıçıları, şairləri, musiqiçiləri mənim üçün unudulmazdır.
- Uşaqlığınızdan qalan və uşaqlarınıza ötürülən vərdiş, xüsusiyyət...
- Daxili intizam, məsuliyyət, zəhmətkeşlik. Bu idi atamın nisgil, əzab dolu həyatının ona verdiyi dərs, əbədi nəsihət.
Elə məhz bu kimi dərsləri həyat prinsipinə çevirdiyi səbəbindən də Mirzə müəllim həyatın bütün keşməkeşlərinə duruş gətirə bilmiş, bir şəxsiyyət, ləyaqət simvolunadək ucalmış və bu ucalığını da ləyaqətlə qoruyub saxlaya bilmişdi. Elə biz övladlarının tərbiyəsində də bu prinsipin əsas əhəmiyyəti olmamış deyildi. Həm də o, bütün bunları bizə yanaşma tərzi, daxili dünyasının əyani sübutu olan davranışları ilə aşılayırdı. Axı o çox səmimi və müdrik insan idi.
İz üstünə düşən iz
Və ya
Bu yolun sonu yoxdur... Şair “İz qoyma izim üstə, izim yandırar səni” - deyib nə vaxtsa, hansısa hissin və izin könül dünyasına düşən gizlindən gizlin, ən mübhəm sızıltılarının təsiri altında. Ancaq bu iz həm də özündən əvvəl qoyulan izə öz məhrəmliyini bildirərək onu daha da möhkəmləndirməyə xidmət etmirmi? Bu həm də onların eyni amal və məqsəddən yaranaraq vahid mərama can atmasının göstəricisi deyilmi?
- Bəs ailədə onun yolu ilə gedən oldumu?
Sevda xanım bu barədə bir söz demək istəməsə də, bacısı Solmaz xanımın “Literaturnıy Azerbaydjan” jurnalının baş redaktoru olması elə bu ata izinin üstünə düşmüş layiqli övlad izinin olmasından xəbər vermirmi? Hərçənd Mirzə müəllimin 3 övladının hər biri onun mənəvi davamçısı, bütün hallarda onun layiqli varisləridir. Sevda xanımın özü Mirzə müəllimin qəlbindəki, Sara xanımın ailəsinə qurban verdiyi sənətindəki ən şirin, ən mübhəm, dilləndirilməmiş notları musiqilərində, böyük sənətinin beş xətt üzərində qurulan ecazkar həyat ladları üzərində canlandırmamışmı? Onlar daim nədən yazırlarsa yazsınlar, sənətlərini hansı tərzdə, nəyin vasitəsilə ifadə edirlərsə etsinlər, öz müqəddəs Mirzə müəllim - Sara xanım adlı orbitlərindən heç zaman çıxa bilməyəcək, onların peyki olaraq nəsillərə cizdıqları aydın trayektoriya ilə tanınacaqlar. Çünki mayası, qayəsi kimi hətta ən dolanbac, ağrılı acılardan yoğurulmuş dalanlarının belə ehmalca açılan ala qapıları oranın ən xeyirxah, dürüst, işıqlı əməllər ünvanı olduğunu, yaşatdığını insan qəlbinə yetirən bir ahənglə açır... Çünki bu dəyərli insan qəlbini və ruhunu zənginləşdirən bir mühitdə dirçələn övladlar bu mühitin bütün ab-havasını əzalarına, mahiyyətlərinə tam hopdura bilmişlər. Çünki ailənin hər iki qanadının rişə çəkdiyi, tale yolunun lap başlanğıcından bəri nur alan, sonsuz ağrılarına rəğmən bu zamana başıuca, alnıaçıq gəlib çıxan Tanrı ilə aralarında mövcud olan təbii rabitə işığı ən pak, təmiz və möhkəm tellərdən ibarət idi.
- Atanızın əsas xasiyyəti, tərbiyədəki əsas diktə, son vəsiyyət...
- Respublikanın ilk akademiklərindən olan atamın xasiyyətindəki ən əsas cəhət onun böyük ziyalılığı ilə yanaşı, həm də mərdliyi idi. O nə edirdisə, mərdcəsinə, əsl kişi kimi edirdi. Bu, onun ən xırda hərəkətindən tutmuş, böyük, hətta işi ilə - bəşəri məsələlərlə bağlı olan (axı o, uzun illər, ömrünün lap son günlərinə kimi Elmlər Akademiyasında – indiki AMEA- “Cənubi Azərbaycan” şöbəsinə rəhbərlik etmişdi) beynəlxalq münasibətlərində də özünün aydın əksini tapmışdı. Elə övladlarına olan tərbiyəsi də bu vurğu əsasında idi. Axı atam tam bütöv və səmimi bir insan idi. O hər yerdə, hər zaman, hər xüsusda eyni insan, eyni şəxsiyyət idi.
- Etirafı, etirazları olurdumu?.. - Atam bütün şüurlu həyatını bədii, publisistik əsərlərində, xatirələrində əritmiş kamil bir insan olub. Doğrudur bitməyən əsərləri də yox deyil. Ömür vəfa etməsə də, bu əsərlər yarımçıq qalsa belə, onlar indi də öz dəyərlərini itirmir, Mirzə İbrahimov şəxsiyyətinin bütövlüyünü təsdiqləyir. Bəli, o, öz həyatı ilə, əsərləri ilə sözünü demiş bir şəxsiyyətdir.
- Bir balaca da Mirzə İbrahimov şəxsiyyətinin davamçıları, onu mənən yaşadan insanlar barəsində...
- Ümumiyyətlə götürdükdə, o dövrün insanlarının bir-biri ilə münasibətləri sözün tam mənasında səmimi hisslərdən yoğurulmuşdu. Burada böyük ziyalımız, professor, görkəmli tarixçimiz Cəmil Həsənlini, atamın əsərlərini həmişə diqqət mərkəzində saxlayan, onlar haqqında mətbuat səhifələrində tez-tez məqalələrlə çıxış edən, onları tədqiq edən şair-jurnalist, “Ədəbiyyat” qəzetinin redaktoru Ayaz Vəfalını, atamın ilk aspirantlarından olmuş Teymur Əhmədovu xüsusi qeyd etmək istərdim. Mirzə İbrahimovun Azərbaycan dilinin dövlət dili olması ilə bağlı böyük xidmətlərinə dair tədqiqatları, Cəmil Həsənlinin həm də xalqımız qarşısindakı ən dəyərli işlərindən biridir. AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat institutunda “Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsi”nin müdiri, “Respublika” qəzetinin baş redaktoru, filologiya elmləri doktoru, professor Teymur müəllim atama həsr edilmiş neçə-neçə kitabın, məktubun, xatirənin naşiri, redaktorudur. Atamı görkəmli sənətkar, qayğıkeş ustad kimi unutmayan və həmin fikirlərini bu günlərdə çap olunmuş “Yarıməsrlik yol”, (müəllifin ilk dəfə “Ədəbiyyat” qəzetində çap edilmiş məqalə, şeir və tərcümələrinin böyük bir qismi toplanmışdır) kitabında oxuculara təqdim etmiş Ayaz Vəfalıya olduqca minnətdaram. O da mənim üçün çox xoşdur ki, kitab atamın vaxtı ilə Ayaz Vəfalı haqqında yazdığı “Düzlük və yaradıcılıq” məqaləsi ilə açılır. Bəli, Ayaz müəllim, Teymur müəllim, Cəmil müəllim və bir sira bu kimi insanlar atamın xatirəsini əziz tutduqları, bununla da onu mənən yaşatdıqları üçün onlara sonsuz təşəkkürlərimi bildirirəm.
Onun əsərlərini vaxtaşırı tədqiq edən, bununla da yaşadan şair-jurnalist, “Ədəbiyyat” qəzetinin redaktoru Ayaz Vəfalını, atamın ilk aspirantlarından olmuş Teymur Əhmədovu qeyd etmək istərdim. Teymur Əhmədov atama həsr edilmiş neçə-neçə kitabın, məktubların, xatirələrin naşiri, redaktorudur. Həm Ayaz müəllim, həm də Teymur müəllim atamın xatirəsini əziz tutduqları, onu mənən yaşatdıqları üçün onlara sonsuz təşəkkürlərimi bildirirəm.
...Mirzə müəllim haqqında xatirələrdən həm də oxuyuruq ki, bütün gərginliklərinə rəğmən o, əsəbiliyin, əsəbiləşməyin tam ziddinə olan bir adam idi. Bütün bunların fövqündə durmağı bacardığı üçün də o, onu həyatın girdabından, burulğanından sağ-salamat çıxararaq yüksəklərə qaldıran Allahına çox inanırdı. Hamıya səbirli, təmkinli olmağı məsləhət görən Mirzə müəllimin özü də çox səbirli insan idi. Hər hansı səbəbdən qanıqara olduğu və ya yorğunluq anlarında yazı stolu arxasında əyləşərək ən çox sevdiyi işi olan yaradıcılığı ilə məşğul olar, bununla da mənfi yüklü əhvalını tamamilə dəf edərdi. Artıq stolun arxasından o, təbəssümlə, daxili rahatlığın çöhrəsinə səpdiyi işığı ilə qalxardı.
Kamillik nümunəsi
Və ya
Sənətlə həyatın vəhdəti - Musiqiçi olmağınıza səbəb nə oldu? Sizcə, atanızın sözün qüdrəti ilə ifadə etdiyini siz musiqinin sərhəd bilməyən tərcümansız ruhu ilə həyatiləşdirə bildinizmi?
- Bilirsinizmi, mən həyatı dərk etdiyim gündən həm də anlamışam ki, bütün sənətlərin zirvəsində bir tac olaraq vahid bir anlam durur ki, bu da ürəklə ağlı birləşdirən zəka məfhumudur. Ancaq bu zəka adlı məfhumun özü də ancaq və ancaq zəhmətlə yoğrulan qabiliyyətə bağlı müqəddəs bir düyündür. Necə ki, atam yazıçı, ədəbiyyatçı olsa da, qəlbində musiqili bir axar, həzin, gözəl melodiya vardı, eləcə mənim də qəlbimdə əbədiyaşar musiqilərin ədəbi qəhrəmanlar misallı abidələri ucaldılmış, əbədiləşmişdir. Bu hiss məndə qeyri-ixtiyari formalaşaraq tam öz biçiminə düşmüşdür. Burada əlbəttə ki, anam Sara xanım və babam Qurban Pirimovdan gələn musiqi ruhu idi.
...Əlbəttə ki, Sevda xanım burada hiss olunmadan təvazökarlıq edir. Respublikamızın xalq artisti olması, bəstələri ilə xalqımızın qəlbində əbədi bir yer tutması bir daha sübut edir ki, bəli, o, atasının tam layiqli varisidir.
- ...Həm də siz atanızın bir çox şeirlərinə ürəyinizdə yaşatdığınız melodiyalarınızı da təbii olaraq əlavə etdiniz...
- İlk dəfə mahnı janrına müraciətim atamın təşəbbüsü ilə olub. Bir gün atam “Ədəbiyyat” qəzetinin bir nömrəsini mənə göndərərək orada Nəriman Həsənzadənin “Sən məni yad et” şeirini oxumağımı xahiş etdi. Mən də o şeiri oxudum və çox təbii olaraq ona bir musiqi bəstələdim. Sonralar korifey sənətkarımız Şövkət Ələkbərova o mahnını ifa etdi. Deyim ki, bu mahnı sevildi və dillər əzbərinə çevrildi. Bundan sonra mən atamın 10-a yaxın şeirinə musiqi bəstələdim.
-Qəlbinizin melodiyası atanızın sizə aşılamaq istədiyi əqidə ilə uzlaşırmı?
- Mənim qəlbim elə valideynlərimin mənə və digər övladlarına aşıladığı əqidədən, məsləkdən yoğrulmuş və tamamən də ondan ibarətdir. Mənim qəlbim də məhz o melodiya üzərində köklənmişdir. Belə olan halda əlbəttə ki, o melodiya da atamın hər bir hərəkəti, davranışı ilə onun əqidəsindən mayalanmışdır, şübhəsiz.
- Gənclərə tövsiyəniz, nəsihətiniz...
- Hər zaman, hər yerdə dürüst olsunlar, vicdanla yaşasınlar. Bu, bir həqiqət yoludur. Axı həqiqətin yolu bir, ondan sapdırılmaq yolları isə mindir. Qoy gənclərimiz bu bir yolu özlərinə həyat yolu etsinlər.
- Mirzə müəllimə hər zaman demək istədiyiniz kəlmə, diləmək istədiyiniz ən önəmli arzu...
- Bunu mən ona “Atama çatmayan məktublarım”da yazmışam, yenə də deyirəm:
...“…Mənim əzizim, çox mehriban, qayğıkeş və sevumli atam! Mən səni körpə vaxtımda necə istəyirdimsə, indi də elə və ondan da artıq... sonsuz bir məhəbbətlə səni sevdiyimi demək istəyirəm. Mən o zamanlar, sən bizimlə olanda, bu məhəbbəti sənə tam dolğunluqla bildirə bilmirdim, hətta səni qucaqlayıb öpəndə də mən utanırdım, sıxılırdım. İndi isə zamanın sürətli axınında mən sənin məhəbbətini, sənin işıqlı surətini daha da dərindən duyur və hiss edirəm. Hiss edirəm ki, sənin və gözəl anamın məhəbbət işığı mənim daxilimdədir. Mənim şad və fərəhli anlarımda, mənim kədərli və qəmli anlarımda siz mənimləsiz. Sizin mənə bəxş etdiyiniz gözəl günləri, saatları indi mən daha tez-tez xatırlayıram və deyirəm: “Allah, şükür! Şükür ki, sən mənim həyatımı bu insanlarla bağladın və mənə bu qədər xoşbəxtlik bəxş etdin.”
Səni, mənim əziz atamı hər an ürəyində yaşadan, ülvi bir məhəbbətlə sevən qızın Sevda.”
Bəli, hər yerdə, hər zaman Sevda xanım atasının varlığını hiss edirək deyir ki, hər yerdə, hər zaman o, mənimlədir... Bir nur axını kimi... İşıq seli kimi...
Zülmət gecə... çovğun... və dan ulduzu...
Və ya
Küləyin sovurduğu işıq seli (epiloq əvəzi) Bəli, həmin o işıq seli ki dan yerinin sökülməsinə bir udumluq Tanrı nəfəsi qalmış çovğunlu, sazaqlı bir günün elə özü kimi soyuq, səfalət girdabında çırpınan bir məmləkətindən baş alıb üzü küləyə, dan ulduzunun ondan xəbərsiz göz vuraraq çağırdığı bir gələcəyə doğru gedirdi. O külək ki, onun bütün əzizlərini əlindən alaraq qaranlığa qərq etdi... O külək ki, onun ətrafını boş, özünü yalnız qoymuşdu... O külək ki, onun damla boyda keçmişinə, yumruğuna sığacaq qədər kiçicik dünəninə rəhmsizcəsinə qıyaraq əlindən almış, onları qaranlığa qataraq sovurub aparmışdı. Lakin bu möcüzəli işıq seli heç nəyə baxmadan irəliyə və yalnız irəliyə gedirdi. Bu da bir Tanrı dəstəyi, gələcək günün danılmaz sorağı, ya ki dünəndən, bu gündən, zalım zamandan silkinərək irəliyə getmək təpəri, müqəddəs bir missiya idi. İrəlidə isə onu sökülən dan yerinin aşırımları arxasından arın-arxayın göz vuran, qərinələrdən bəri məkanına sadiq qalan dan ulduzu gözləyirdi axı... Bizim işıq selimizlə o dan ulduzunun qovuşacağı zamana isə hələ bir Tanrı payı ömür məsafəsi qalmışdı. Bu ömür isə qaranlıqda itkin düşmüş digər şəfəqlərinin də ömrünü yaşamalı, neçə onilliklər sonra qarşıdakı dan ulduzunun lap qənşərindən onları müjdələməsi üçün hələ çox-çox küləklərə, boranlara duruş gətirməli olacaqdı. Bunları qeyri-iradi hiss edən işıq seli hər bir onun mahiyyətindəki qətiyyəti inadından dönməyən küləyə çatdırmamış deyildi. Məhz o qətiyyət də küləyə qarşı eyni inadkarlıqla bunları diktə edirdi:
“Külək, mən səndən qorxmuram...”
“Külək, mən səndən güclüyəm...”
“Külək, mən səni səndən qoparıb öz yoluma çevirəcəyəm. Beləcə, səninlə bir dost kimi gələcək günümə yetişəcəyəm. Mütləq yetişəcəyəm...”
...Səmanın uzaq bir nöqtəsində göz vuran bir ulduz da onun - sübh şəfəqinin bu inadına şərik idi, şübhəsiz...
Böyük ədibin 114 illiyinə və övladı Sevda xanımın əziz xatirəsinə hörmət və ehtiramla: Gülgəz NUR