108 yaşlı “Molla Nəsrəddin”
Cəlil Məmmədquluzadənin redaktorluğu ilə 1906-cı il aprelin 7-də ilk nömrəsi Tiflisdə dərc olunan “Molla Nəsrəddin” adlı satirik jurnal 1906-1918-ci illərdə Tiflisdə, 1921-ci ildə Təbrizdə, 1922-1931-ci illərdə Bakıda nəşr edilib. Həm satirik deyimləri, həm də karikaturalarla dövrün qüsurlarını tənqid edən, haqsızlıqlara qarşı mübarizə aparıb insanları maariflənməyə çagıran “Molla Nəsrəddin” jurnalının ilk sayının üz səhifəsində verilən şəkildə yuxuya getmiş bir dəstə müsəlman və onları oyatmağa çalışan Molla Nəsrəddin təsvir olunur. İkinci səhifədə isə "Sizi deyib gəlmişəm…" məqaləsi verilib. Sonrakı səhifələrdə satirik xəbərlər, teleqramlar, atalar sözü, "Dəllək" hekayəsi, "Lisan" bəlası felyetonu və dörd karikatura çap olunub.
Jurnalda Azərbaycan xalqının mütərəqqi qüvvələri, demokratik düşüncəli insanları- Ömər Faiq Nemanzadə, Mirzə Ələkbər Sabir, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Əli Nəzmi, Əliqulu Qəmküsar, Məmməd Səid Ordubadi, Mirzəli Möcüz Şəbüstəri və başqa şair, yazıçı və jurnalistlər, o cümlədən, Oskar Şmerlinq, İ.Rotter, Əzim Əzimzadə kimi rəssamlar fəaliyyət göstərirdilər. Bu insanlar böyük fədakarlıq və zəhmət bahasına 25 il ərzində qısa fasilələrlə jurnalın 748 nömrəsinin dərcinə nail olublar.
Zamanın karikaturaçıları
Texnika-kompyüter əsrində - bu günümüzdə də cəmiyyətdəki qüsurları satirik qələmlə tənqid edən yazarlar və karikaturaçı rəssamlar az deyil. Belə rəssamlardan biri – Bayram Hacızadənin təşəbbüsü və təşkilatçılığı ilə 2006-cı ildə “Azərbaycan Karikaturaçılar Birliyi” təsis edilib. Təşkilatın məqsədi eyni adlı jurnal yaratmaq, beynəlxalq aləmdə Azərbaycan karikaturaçılarını tanıtmaq, gənclər arasında bu sahəni təbliğ etmək olub. Birliyin rəhbəri Bayram Hacızadə bildirdi ki, Azərbaycanda bu sahədə bir pərakəndəlik var idi. “Karikaturaçı rəssamların bir qrupu jurnalda toplaşmışdı, bəziləri müəyyən cəmiyyətlərdə, bəziləri fərdi şəkildə fəaliyyət göstərirdilər. Bizim məqsədimiz bunları bir araya gətirmək idi. İlk günlər üzvlərimizin sayı 20 nəfər idisə, bu gün 100 nəfəri ötüb”.
Sonra rəssam ötən illər ərzində birliyin fəalliyyəti haqqında danışaraq dedi ki: “Qədim tarixi olan Azərbayçan rəssamlarının karikaturaçıları haqqında dünyada məlumat yox idi. Biz qısa zaman ərzində Dünya Karikaturaçılar Federasiyasının tam hüquqlu üzvü olmuşuq. Köhnə sovetlər birliyinə daxil olan ölkələrdən yalnız Azərbaycan bu mötəbər təşkilatın üzvüdür. Təşkilatın üzvləri bütün beynəlxalq müsabiqələrdə iştirak edirlər. Eyni zamanda bizim nəşrlər - kitablar, kataloqlar düniya ictimaiyyətinə çatdırılır. Beləki, 2008-ci ildən bu günə kimi biz hər il beynəlxalq müsabiqə keçirdirik. Hər müsabiqədən sonra 200-250 səhifəlik kataloq hazırlanır və dünyanın bütün beynəlxalq təşkilatlarına hədiyyə olaraq göndərilir”.
Rəssam onu da qeyd etdi ki, hər bir müsabiqə və onun əsasında hazırlanan kitablar hansısa əlamətdar günlə bağlı olur- məsələn, Molla Nəsrəddinin 100 illiyi, Cəlil Məmmədquluzadənin 150 illiyi, Ə.Əzimzadənin 130 illiyi. Və hər bir kirtabın əvvəlində Azərbaycan rəssamları Molla Nəsrəddinin tarixi, Azərbaycan satirik mətbuatı, Cəlil Məmmədquluzadə yaradıcılığı və.s. haqda məlumat verilir: “2011-ci ildə Dövlət Kömrük Komitəsinin təşəbbüsü və maliyyə dəstəyi ilə “Narkomaniyaya yox” devizi altında müsabiqə keçirdik, cox maraqlı tədbir idi. 15 nəfər dünya karikatura ustasını - Dünya Karikaturaçılar Federasiyasının başçısını, Avropa Karikaturaçılar Birliyinin rəhbərini və digər ölkələrdəki karikatiuraçılar birliyinin rəhbərlərini Bakıya çağırdıq. Həmin müsabiqənin materialları əsasında kitab hazırlandı və azərbaycan, rus,ingilis dillərində nəşr olunaraq paylandı”.
Maraqlıdı, görəsən insana sözlə, ya görüntü ilə - şəkillə təsir etmət asandı? Bu fikri maraqla qarşılayan rəssamın cavabı da maraqlı oldu: “Hər ikisi insanlara sözünü demək üçün bir cəhddi. Onun necə qəbul olunacağı isə, fərdi bir məsələdir. Hər insanın dünyagörüşü, mədəniyyəti, dini baxışları, ailə tərbiyəsi, mühiti fərqlidir. Odur ki, birmənalı cavablandırmaq olmaz . Amma hər bir halda, istər satirik söz, istər satirik rəsm, yanlışlıq və haqsızlıqlara qarşı bir təsir növüdür. Bir Rəssamımız var- Yavər Əsədob. O deyir ki, karikaturaçı cəmiyyətin ağacdələnidir. Ağacdələn ağacda olan zərərli cücüləri təmizlədiyi kimi, karikaturaçı da cəmiyyətin sağlamlığına çalışır, insanları buna çağırır-insanlarda zövq formalaşdırır.
Karikatura cəmiyyətdə baş verən hər- hansı hadisəni və ya şəxsi tənqir edən bir rəsmdi. Rəssam öz fikrini açıq və çılpaqlığı ilə vermir, sətiraltı çatdırır, müəyyən elemenltlərdən, bəzən ezop dilindən istifadə edir. Karikaturanın gücü də elə bundadı. Bu mənada karikaturaçı rəssamdan kifayət qədər intellekt tələb olunur.
O dövrdə jurnalın nəşri Azərbaycan mədəni həyatında bir hadisə idi, çünki, əhali savadsız idi. Mollanəsrəddinçilər öz fikirlırini həm satirik deyimlə, həm də karikaturalarla çatdırmaq istəyirdilər. Bu gün biz sözümüzü karikatura ilə deyirik. Ancaq məqsədimizə nə dərəcədə nail oluruq, demək çətindir. Bu gün mətbuatda, internetdə televiziyalarımızda elə qəribə və açıq tərzdə tənqidlə, hətta təhqirlərlə rastlaşırıq ki... Bütün bu eybəcərliyin, bir-birinə hörmətsizliyin fonunda yazıq karikaturaçı nə çəkə bilər və bu, nə dərəcədə təsirli ola bilər- bax bu, əlbəttə, sual altındadır”.
Müdriklərin tövsiyəsi
7 aprel həm də Beynəlxalq Səhiyyə günüdü. İnsanın fiziki sağlamlığına çalışanlar həmin gün daha uca səslə bütün dünyanı sağlamlığı qorumağa səsləyir və yəqin ki, bu müdrik kəlamı da işlədirlər: “sağlam bədəndə sağlam ruh olar”. İnsanların ruhunun sağlamlığına çalışanlar isə müdrik kəlamları ilə insanları haqqa çağiran söz adamlarıdı- Xoca Nəsrəddin kimi. Molla Nəsrəddinin şəxsiyyətini araşdıran tədqiqatçıların bəzi mülahizələrinə görə o, 1308-1384-cü illərdə yaşamış, xalq arasında sufi kimi tanınan Xoca Nəsrəddin Əfəndi adlı bir xalq müdriki olmuşdur. Xoca Nəsrəddin Kayseri şəhərinin mədrəsələrinin birində müəllim işləmişdir. Bu məktəb Səlcuqilər dövründə ruhani məktəb kimi məşhur idi. Xalq arasında müdrik və hazırcavab bir insan kimi tanınan Nəsrəddin həm şair, həm dərviş olmuşdur. Onun hər lətifəsində dərin bir məntiq var. Bəşəriyyəti güldürən və güldürə-güldürə düşünməyə məcbur edən bu lətifələr insana ən çətin vəziyyətdən belə bir çıxış yolu tapmağın mümkün olduğunu aşılayırdı. Bir çətinlik olan kimi hər kəs Nəsrəddinin yanına qaçar, ondan yardım-məsləhət alardılar. Bir uşağın ona verdiyi "Allah haradadır?" sualına: "Məgər elə yer vardırmı orada Allah olmasın!" cavabı haqqında düşünəndə “Molla Nəsrəddin”in çap olunma tarixi diqqətimi cəlb etdi. Bu tarixdə iki 7 var- 7 aprel və ilin cəm rəqəmi - 1+9+0+6=7. Jurnalın qərc olunduğu illərin sayının cəmi də 7-dir- 2+5=7. Yaşadığımız 2014-cü ilin də rəqəmi 7-dir. (2+0+1+4=7) İstər-istəməz düşünməli oldum: Bəlkə bu qarışıq dünyamızda “dünyamızın xilası nədədi?”deyə Xoca Nəsrəddindən soruşmaq mümkün olsaydı, o, belə cavab verərdi: “Hər ayəsində 7 məna gizlənən müqəddəs kitabımızda”..
Bəlkə tənqidi çətin qəbul edən cəmiyyətimizin mənəvi sağlamlığına çağırışı qüsurları tənqid etməklə yox, kamilliyə aparan müdrik və ilahi kəlamlarla etmək gərəkdi? Rəssamın bu fikrə münasibəti belə oldu: “Dünyada təsadüfi heç hə olmur, hər şey zəncirvari şəkildə bir-biri ilə bağlıdı. Yəqin burda da bir hikmət var. Sağlam ruha çağırışı hər kəs bacardığı kimi edir. 2008-ci ildən 7 apreli həm “Molla Nəsrəddin” jurnalının yaranma günü kimi, həm də Karikatura Günü kimi qeyd edirik. Həmin gün insanlar - geniş kütlə təsviri rəsm nümunələri ilə tanış olmaq imkanı qazanırlar. Əsas odu ki, məqsədimiz düz, rühümüz və əməllərimiz təmiz olsun. Bu təmizlik insanın daxili nəzarəti – özü-özünə bir təftişidir. Biz ona daxili mədəniyyət, daxili senzura, tərbiyə deyirik. İnsan ailəsində, böyüdüyü mühitdə formalaşır. Əgər onun kökündə yaxşı material varsa, inanın, ona başqa təsir lazım deyil. Əgər bizim rəsmlərə baxan 50 uşaqdan biri pis əməlindən çəkinərsə, bu, bizim uğurumuzdu. Biz bunun belə olduğuna inanırıq və buna çalışırıq”.
Bəs “Molla Həsrəddin”in hansı karikaturası bu gün üçün də aktualdı? Bayram müəllim iki rəsm seçib şərhini verdi: “Alman rəssamı İosif çəkib- “Adam axtarıram”. Ziyalıdı, əli çıraqlı, günün- günorta çağı küçədə adam axtarır. İkinci rəsmi isə 1906-cə ildə Oskar Şmerlin çəkib. Plakat xarakterlidi və redaksiyanın öz baxışıdı. Yenicə doğan günəş elmi, savadı, tərəqqini tərənnüm edir, uşaqlar isə gələcəyi ifadə edir. Naşir-Jurnal cəmiyyət üçün yararsızları yola salır, yeni nəsli qarşılayır. “
Ismət Hacıyeva